Zondag 9 juni: Ford v Ferrari
Aan het begin van de jaren zestig is brandstof in de VS spotgoedkoop en stijgen de inkomens van gezinnen fors. In 1962 voorspelt Henry Ford II (zie onderstaande foto) aan de vooravond van de jaarlijkse toonaangevende autoshow in Detroit dan ook een enorme groei van de autoproductie. Volgens ‘Hank the Deuce’ vormen met name ‘babyboomers’ een potentiële goudmijn. De baas van de Ford Motor Company verwacht dat in de nabije toekomst meer vrouwen een rijbewijs zullen bezitten en iedere familie minstens twee auto’s voor de deur zal hebben staan.
Amerikaanse auto’s worden in de tweede helft van de vorige eeuw sportiever, luxer en extravaganter. Geïnspireerd door de vliegtuigindustrie worden bijvoorbeeld verschillende nieuwe modellen voorzien van hippe staartvinnen (‘tail fins’). En ook zogenaamde ‘muscle cars’ – auto’s die een naar verhouding grote motor hebben – doen hun intrede op de markt. Ford introduceert in 1964 de Mustang. Het is een stijlvolle auto die vooral de jeugd moet aanspreken. Grote man achter de Mustang is Lee Iacocca (zie onderstaande foto), een marketeer die in 1960 op 36-jarige leeftijd was benoemd tot het jongste hoofd van een Ford-divisie ooit. Iacocca en zijn team ontwerpen een hippe, futuristische auto die appelleert aan een gevoel van vrijheid. Mede dankzij het succes van de Mustang komt het aantal verkochte auto’s in de VS in 1964 voor het eerst boven de acht miljoen uit.
In de plannen van Henry Ford II is in die tijd ook een plek weggelegd voor een raceteam. Op een gegeven moment probeert ‘HF2’ hiertoe zelfs Ferrari te kopen, maar als oprichter Enzo Ferrari (zie onderstaande foto) de deal na maanden onderhandelen vervolgens afblaast is de rancune groot. De oudste kleinzoon van Henry Ford is daarop vastberaden. Hij wil de Italianen in het hart raken door de dominantie van Ferrari bij de 24 uur van Le Mans te doorbreken. (Auto’s uit de stal van Enzo Ferrari wisten de racewedstrijd aan het begin van de jaren zestig zes keer op rij te winnen.)
‘Go to Le Mans, and beat his ass,’ zou Ford naar verluidt tegen een van zijn managers hebben gezegd. Het ontwerpteam van de Amerikaanse autoproducent krijgt de opdracht een superwagen te bouwen die de strijd moet aangaan met Ferrari. ‘In going into GT racing, we feel we are accepting the toughest challenge presently available to the minds and talents of motor car builders,’ verklaart Iacocca tegenover de pers. Er worden miljoenen dollars geïnvesteerd en het resultaat is de Ford GT40 (zie onderstaande foto). Na enkele teleurstellende resultaten komt de leiding van het programma in handen van oud-racer Carroll Shelby.
Shelby gaat aan de slag met de Britse coureur Ken Miles, die daarop in 1966 met de Ford GT40 zowel de 12 uur van Sebring als de 24 uur van Daytona op zijn naam weet te schrijven. Het volgende doel is Le Mans, waar uiteindelijk 13 auto’s van Ford (tegenover slechts twee Ferrari’s) aan de start verschijnen. Voor de gelegenheid komt Henry Ford II speciaal overgevlogen uit de VS. In de pitstraat geeft hij zijn visitekaartje aan de leider van zijn raceteam. ‘You better win,’ heeft ’the Deuce’ op de achterkant geschreven.
De 24 uur van Le Mans in 1966 hoort tot de meest legendarische races in de geschiedenis van de autosport. Een scenarioschrijver uit Hollywood zou het sensationele wedstrijdverloop waarschijnlijk zelf niet hebben kunnen verzinnen. De door de regen geplaagde race kent een dramatisch einde, waarbij bedenkelijke teamorders een doorslaggevende rol spelen.
Dit bijzondere verhaal is over een aantal maanden te zien op het witte doek. In de film ‘Ford v Ferrari’ – gebaseerd op het boek ‘Go Like Hell’ van A.J. Baime – wordt ontwerper Caroll Shelby gespeeld door Matt Damon, coureur Ken Miles door Christian Bale (‘You’re going to build a car to beat Ferrari…..with a Ford?’) en Ford-topman Lee Iacocca door Jon Berthal. De indrukwekkende filmtrailer (zie hierboven) was zondag 2 juni voor het eerst te zien. ‘This isn’t the first time Ford Motor has gone to war….Go to war,’ zegt een kille Henry Ford II (acteur Tracy Letts) halverwege de twee minuten durende video tegen Shelby. Edsel Ford II, de oudste zoon van ‘HF2’, tweette na het zien van de trailer het volgende: ‘I think I might miss opening night! I knew Henry Ford II and Tracy Letts is no Henry Ford II.’
Ok, very well. Ikzelf (zie de foto hieronder, in 2014 op het dak van de oude Ford Piquette Avenue Plant in Detroit, Michigan) kan in ieder geval niet wachten.
Nederlandse releasedatum ‘Ford v Ferrari’: 14 november 2019 (één dag voor de officiële Amerikaanse release).
Meer informatie over alle bijzondere ‘Motor City-sights’ die je in/rondom Detroit kunt bezoeken: Motor City
Zie ook: www.detroithetboek.nl/tips/
Meer over ‘Ford v Ferrari’ lezen?
https://www.detroitnews.com/story/business/autos/ford/2019/06/04/ford-v-ferrari-roars-into-theaters-nov-15/1344987001/
https://www.whichcar.com.au/features/the-story-ford-1966-le-mans-victory
https://www.topgear.com/car-news/pioneers/heres-the-real-story-behind-le-mans-winning-ford-gt40-roy-lunn
https://www.nytimes.com/2016/06/17/sports/autoracing/when-ford-conquered-ferrari-at-le-mans.html
https://www.freep.com/story/entertainment/movies/julie-hinds/2019/06/03/ford-ferrari-trailer-matt-damon-christian-bale-jon-bernthal/1326019001/