skip to Main Content

Zondag 8 september: Eén zwaluw maakt nog geen zomer

Nu de ‘r’ in de maand zit loopt de zomer ten einde. Alle leerlingen zitten inmiddels weer op school. Ook in Detroit, een stad waar het onderwijs al decennia in de hoek zit waar de klappen vallen. Zowel in 2009, 2011, 2013, 2015 als 2017 scoorden leerlingen uit de Motor City voor het belangrijke National Assessment of Educational Progress-examen (NAEP) het laagst van alle schooldistricten in het land. Robin Boyle, professor Urban Studies aan de lokale Wayne State University (WSU), vertelde mij in 2014 dat minder dan tien procent van de Detroiters die een opleiding aan WSU begint binnen zes jaar een diploma haalt.

Eind augustus was er echter goed nieuws te melden. Voor het eerst in vijf jaar waren de resultaten voor lezen en wiskunde van Detroitse scholieren tussen 8 en 13 jaar oud bij de Michigan Student Test of Educational Progress (M-Step) namelijk verbeterd. De scores waren zelfs harder sterker gestegen dan het gemiddelde van alle leerlingen in de staat Michigan.

‘I know what we are capable of doing and I knew we would improve,’ verklaarde Nikolai Vitti, die sinds de grondige hervorming van het schooldistrict in 2016 werkzaam is als inspecteur. ‘It is indisputable that our students can learn at higher levels, and we can see these types of results across the district. It was just a matter of time for it to all come together.’ Vitti schrijft de verbeterde resultaten toe aan enkele maatregelen die de afgelopen tijd zijn genomen zoals de invoering van een nieuw curriculum voor lezen en wiskunde en salarisverhogingen en extra cursussen voor docenten. ‘This should signal to everyone we know what we are doing.’


Toch is er nog een ontzettend lange weg te gaan: ondanks de behaalde vooruitgang wist in Detroit van de 8-jarigen maar 11,9 procent van de leerlingen een voldoende te halen voor lezen (gemiddelde in Michigan: 45,1 procent). De cijfers voor wiskunde waren overigens niet veel beter: 16 procent voldoende in de Motor City versus 46,7 procent in Michigan. En dan is er ook nog de beruchte SAT, de gestandaardiseerde toelatingstest voor het hoger onderwijs. Het percentage leerlingen dat voor het onderdeel schrijven en lezen de toets haalde, lag in 2019 met 28,3 procent 2,3 procentpunt lager dan het jaar ervoor.

Meer lezen?
https://www.detroitnews.com/story/news/education/2019/08/29/detroit-reading-math-scores-grades-3-7-improve-m-step/2129448001/

Back To Top