skip to Main Content

Zondag 5 januari: De eerste auto met een ster op de Hollywood Walk of Fame.

In de jaren negentig van de vorige eeuw blijken Amerikanen steeds vaker bereid een flinke prijs te betalen voor terreinwagens en pick-up trucks die voorheen alleen off road werden gebruikt. En wanneer GM, Ford en Chrysler zich vol overgave op de productie van deze sport-utility vehicles (SUV’s) storten, breken er gouden tijden voor de Big Three uit Detroit aan. Tot de succesnummers van de autoproducenten horen bakbeesten als de Chevy Suburban, de Cadillac Escalade (beide GM), de Lincoln Navigator, de F-150 (beide Ford) en de Jeep Grand Cherokee (Chrysler). De winstmarge op dit soort modellen kan oplopen tot wel 15.000 dollar. En omdat de buitenlandse concurrenten de slag hebben gemist, hebben de Big Three dit deel van de markt bovendien bijna geheel voor zichzelf. Het levert ze op de drempel van het nieuwe millennium recordwinsten op.

Aan het begin van de 21e eeuw worden er in de VS voor het eerst meer SUV’s en trucks verkocht dan normale auto’s (51 om 49 procent, waar dezelfde percentages twintig jaar eerder nog respectievelijk 20 om 80 bedroegen). Maar als in de zomer van 2005 orkaan Katrina verwoestend toeslaat in de Golf van Mexico, en de olieproductie flinke schade oploopt, schiet de benzineprijs omhoog naar drie dollar per gallon: een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Over de hele linie gaan de verkopen van de benzine slurpende SUV’s onderuit.

De SUV is tegenwoordig echter weer helemaal terug van weggeweest. Onder meer de lage brandstofprijzen, de productie van efficiëntere modellen, de extreem lage werkloosheid en een explosieve stijging van de aandelenmarkt hebben de verkoop in de VS de afgelopen jaren een flinke boost gegeven. Amerikanen kopen bovendien steeds grotere SUV’s. Zo is bijvoorbeeld ook de nieuwe versie van de Chevrolet Suburban (zie onderstaande foto) iets ruimer dan zijn voorganger.

De Chevy Suburban is een icoon van de Amerikaanse auto-industrie. En begin december 2019 werd het belang van de wagen ook erkend door Hollywood. Tijdens een ceremonie werd toen door de Hollywood Chamber of Commerce de ster onthuld die de Suburban als eerst auto in de geschiedenis op de Hollywood Walk of Fame heeft gekregen. De Suburban was in 1952 voor het eerst in een film te zien. ‘For six decades the Chevrolet Suburban has been Hollywood’s longest-working actor,’ zei Rana Ghadban, CEO van the Hollywood Chamber of Commerce, tijdens de onthulling van de ster voor de auto. ‘Appearing in classic feature films and on must-see television shows, the Suburban is a well-established industry mainstay.’

Uitgestrekt over Hollywood Boulevard liggen meer dan 2.500 sterren van bekende muzikanten, regisseurs, acteurs en tekenfilmfiguren als Donald Duck. En nu dus ook een van een SUV-model uit Detroit.

Meer lezen?
https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2019/12/27/suvs-gm-ford-toyota-chevrolet/4408728002/
https://www.freep.com/story/money/cars/general-motors/2019/12/05/chevrolet-suv-hollywood-walk-fame/2623751001/

Back To Top