skip to Main Content

Zondag 25 augustus: Hoe een 78-jarige legende samen met haar twee zussen het Concertgebouw betoverde.

Aan West Grand Boulevard in Detroit – ook wel bekend als Berry Gordy Jr. Boulevard – is muziekgeschiedenis geschreven. In de twee woningen die ooit dienden als de thuishaven van het legendarische platenlabel Motown is tegenwoordig het Motown Museum gevestigd. Het museum behoort tot de topattracties van de stad.

Hoogtepunt van een rondleiding door het Motown Museum vormt een bezoek aan Studio A: de plek waar meer dan een halve eeuw geleden tientallen hits werden opgenomen. Zanger Marvin Gaye bracht in de opvallend kleine ruimte soms zoveel tijd door dat hij te moe was om naar huis te gaan en op de eerste etage, waar de familie Gordy woonde, in slaap viel op de bank. In de controlekamer vallen de versleten vloeren overigens nog altijd op, ontstaan doordat producers vroeger enthousiast meedansten met de muziek. En bij de ingang van studio staat nog steeds het oude bureau van de receptie waar Martha Reeves (geboortejaar 1941) werkte voordat ze werd ontdekt als zangeres en met haar Vandellas een gouden periode beleefde.

In het voorjaar van 1963 bestormt de groep ‘Martha & The Vandellas’ met het nummer ‘Come and Get These Memories’ voor het eerst de top 40. En enkele maanden later scoren de drie jonge dames zelfs de grootste Motown-hit tot dat moment: ‘Heat Wave’. Kort daarop volgt het iconische ‘Dancing in the Street’. Berry Gordy rekent het lied – dat in 1985 gecoverd wordt door niemand minder dan Mick Jagger en David Bowie – tot een van zijn meesterwerken: ‘My goal to hook people in the first twenty seconds was never accomplished better.’

Dat de video bij het nummer ‘Nowhere to Run’ (zie hierboven) in 1965 in de Rouge fabriek van de Ford Motor Company wordt opgenomen, waarbij de volledige productielijn van een Mustang in beeld wordt gebracht, is voor de succesvolle meidenband uit de Motor City niet meer dan logisch. Twee jaar later breken er in de zomer van 1967 – het jaar waarin de groep een hit scoort met ‘Jimmy Mack’ – hevige ongeregeldheden in Detroit uit. Een optreden van Martha & The Vandellas in het centrum van de stad moet worden stopgezet. ‘We were onstage at the Fox Theater in Detroit, when word reached us that rioting had broken out. We had to stop the show and tell our audience to go home at once,’ herinnert Reeves zich. ‘From that show we were ushered to a local radio station, where we stayed on the radio for almost 24 hours straight. We took calls from listeners and spoke to the people of Detroit. I hope we did some good; the people of Detroit held us in high regard and I hope they listened to what we had to say.’

Ieder jaar organiseert het Concertgebouw in samenwerking met de BankGiro Loterij een serie Zomerconcerten met als doel een breder publiek te trekken. En in dat kader stond op dinsdag 20 augustus de inmiddels 78-jarige Martha Reeves in een uitverkochte Grote Zaal (capaciteit: 1974 plekken). Niet alleen, maar geflankeerd door haar zussen Lois (groepslid sinds 1967) en Delphine (groepslid sinds 1980). Omringd door de namen van grootheden uit de klassieke muziek als Bach en Chopin, aangebracht op de wanden en balkons van de zaal, maakte het trio uit Detroit (gezamenlijke leeftijd: 200+) er onder begeleiding van een swingende band een magische avond van.

De soulvolle vertolking van de Jackie Wilson-hit ‘(Your Love Keeps Lifting Me) Higher and Higher’ bezorgt mij al vroeg in de show kippenvel. En ook de eerbetonen aan Marvin Gaye en Aretha Franklin (die haar enige Nederlandse concert in 1968 in het Concertgebouw gaf) dringen diep door in het hart. Maar de echte hoogtepunten vormen toch de songs van de groep zelf. De liedjes die ik de afgelopen jaren tijdens mijn trips naar Detroit op mijn playlist had staan. En afspeelde terwijl ik door de Motor City fietste, in de lokale bussen zat of over West Grand Boulevard langs ‘Hitsville U.S.A.’ liep. Bijzonder om dit alles mee te mogen maken. Zeker omdat ik in het gezelschap ben van mijn moeder (officiële naam Martha, I kid you not) en broertje, en ook omdat dit jaar het 60-jarig jubileum van Motown wordt gevierd.

De dames zijn ontzettend goed bij stem en ze weten bij ‘Jimmy Mack’ het publiek voor het eerst uit de stoelen te krijgen. Even later wordt er ook bij ‘Heat Wave’ volop gedanst, iets wat niet gebruikelijk is voor het sjieke Concertgebouw. Het optreden wordt na zo’n 90 minuten afgesloten met, hoe kan het ook anders, ‘Dancing in the Street.’ ‘Callin’ out around the world. Are you ready for a brand new beat?’ galmt het door de zaal.

Tijdens de ‘meet and greet’ na afloop vertelt Reeves mij over haar werk als gemeenteraadslid in Detroit. En als ik haar vraag wat de stad voor haar betekent is ze glashelder: ‘It’s my love. My live.’ Vervolgens tekent ze het t-shirt dat ik in 2014 in het Motown Museum kocht: ‘Love, soul and bliss. Martha Reeves.’

En nu zit ik dus met de vraag of ik een van mijn lievelingsshirts moet wassen of inlijsten?

Mijn oordeel: 9/10

Gezien: dinsdag 20 augustus 2019, Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam.

Back To Top