skip to Main Content

Zondag 2 juni: Mogelijke fusie Fiat Chrysler en Renault voorbode van een nieuwe consolidatieslag in de auto-industrie.

Afgelopen vrijdag kondigde president Donald Trump aan vanaf 10 juni een invoerbelasting van vijf procent te gaan heffen op alle Mexicaanse goederen en diensten. Diezelfde dag doken de aandelen van de Big Three – General Motors (GM), Ford en Fiat Chrysler Automobiles – op Wall Street in het rood. Een groot deel van de productie van de autoproducenten komt namelijk uit Mexico.

De wereldwijde handelsoorlog stelt de auto-industrie voor grote uitdagingen. Tevens ligt de piek in de autoverkopen wel achter ons, ondervinden de traditionele autoproducenten concurrentie van nieuwe spelers als Tesla en Uber, en vergt de transformatie naar de productie van elektrische en autonome auto’s alle aandacht. Stil blijven zitten is dus geen optie meer.

In het kader van een grote hervormingsoperatie liet Jim Hackett, de CEO van de Ford Motor Company (zie bovenstaande foto), recentelijk weten afscheid te nemen van 7.000 werknemers. De onderneming hoopt hiermee op jaarbasis 600 miljoen dollar te besparen, maar volgens velen is dit niet genoeg om de komende storm op de automarkt te overleven. ‘The bottom line is that Ford’s announced job cuts are absurd,’ meent bijvoorbeeld analist Jon Gabrielsen, die autoproducenten en toeleveranciers adviseert. ‘No one who analyzes the Ford situation believes that 7,000 job cuts remotely scratches the surface of what will be required for Ford’s long-term longevity.’ De meeste deskundigen verwachten dan ook dat tot 2022 nog minstens 23.000 Ford-werknemers hun biezen zullen moeten pakken. Van de Big Three heeft Ford nog wel de meeste Amerikaanse arbeiders in dienst: 86.000. Maar de positie van de autoproducent staat al enige tijd onder druk. ‘Ford is a rapidly shrinking presence in the global market. Over the past 10 years, Ford has lost a quarter of its global market share — from 7.9% to 5.9%,’ aldus Gabrielsen.

 

Ook Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) bereidt zich voor op een mogelijk roerige toekomst. Op maandag 27 mei deed de autoproducent de Franse concurrent Renault een fusievoorstel. ‘The proposed combination would create a global automaker, preeminent in terms of revenue, volumes, profitability and technology, benefiting the companies’ respective shareholders and stakeholders. The combined business would sell approximately 8.7 million vehicles annually, would be a world leader in (electric vehicle) technologies, premium brands, SUVs, pickups and light commercial vehicles and would have a broader and more balanced global presence than either company on a standalone basis,’ aldus FCA in een verklaring. Renault liet in een reactie hierop weten het plan aandachtig te zullen gaan bestuderen.

Beide ondernemingen vullen elkaar prima aan. FCA is sterk in Noord-Amerika (zeven miljard dollar winst in 2018) maar zwak in Europa (450 miljard dollar winst in 2018), terwijl voor Renault juist het tegenovergestelde geldt. Met de fusie zou volgens FCA bovendien bijna zes miljard dollar kunnen worden bespaard door te profiteren van schaalvoordelen. Daarnaast hoopt de Italiaans-Amerikaanse autoproducent – zelf goed vertegenwoordigd in het luxesegement en op de markt voor SUV’s – gebruik te kunnen maken van de kennisvoorsprong die Renault heeft bij de productie van goedkope, kleine en elektrische auto’s.

Mochten Renault en de mededingingsautoriteiten in de VS en Europa uiteindelijk instemmen met de fusie, dan ontstaat er een nieuwe autoreus met een geschatte marktwaarde van bijna 40 miljard dollar. Gezamenlijk behaalden FCA en Renault in 2018 een omzet van 191 miljard dollar en een winst van 9 miljard dollar. En alleen Toyota en Volkswagen verkopen jaarlijks meer auto’s. Aardige bijkomstigheid: het hoofdkantoor van de fusieonderneming wordt mogelijk – om belastingtechnische redenen – in Nederland gevestigd.

De verwachting is dat andere autoproducenten in de voetsporen van FCA en Renault zullen treden. De moederonderneming van Peugeot en Citroën (PSA) staat bijvoorbeeld al een tijdje in de etalage. En uit China komen geluiden dat de overheid een fusie voorbereidt tussen enkele staatsondernemingen. Het versterken van partnerschappen, zoals tussen Volkswagen en Ford, is ook een optie.

Hoe het ook zij, de auto-industrie gaat spannende tijden tegemoet.

Update vrijdag 6 juni: Fiat Chrysler trekt het voorstel tot fusie met Renault in. De politieke omstandigheden in Frankrijk staan een samengaan van de twee autoproducenten op dit moment in de weg.

Meer lezen?
https://www.freep.com/story/money/cars/chrysler/2019/05/27/fca-renault-merger-announced/1246855001/
https://www.msn.com/en-us/money/companies/bigger-cuts-expected-23000-more-ford-layoffs-needed-analysts-say/ar-AABJx6v
https://www.economist.com/business/2019/05/30/fiat-chrysler-seeks-a-merger-with-renault
https://www.detroitnews.com/story/business/autos/chrysler/2019/05/27/fiat-chrysler-merger-bid-for-renault-comes-amid-market-upheaval/1249509001/

Back To Top