skip to Main Content

Zondag 10 februari: De Packard Plant deel 1: Verval

Op het weer in het midwesten van de VS valt soms geen peil te trekken. Zo kan in de wintermaanden de ‘polar vortex’ zorgen voor minimumtemperaturen van rond de minus dertig graden Celsius, terwijl warme winden uit het zuiden de temperatuur slechts enkele dagen later weer doen optrekken tot +10.

Dit grillige klimaat heeft er eind januari 2019 mede toe geleid dat de iconische brug, die twee delen van de oude Packard Plant met elkaar verbindt, is ingestort.

 

 

De afbrokkelende fabrieksgebouwen van de Packard Plant in Oost-Detroit worden weleens vergeleken met de tempels van Angkor Wat in Cambodja. Met een oppervlakte van 14 hectare, ongeveer 20 voetbalvelden, is het fabrieksterrein het grootste vervallen complex in de Motor City.

 

 

Ooit stond de Packard Plant symbool voor de industriële kracht van Detroit. In de eerste helft van de vorige eeuw hoorde de fabriek tot de modernste productiecentra ter wereld. Totdat Packard de productie van auto’s in 1958 stillegde, werkten er vele duizenden mensen. Delen van het complex werden daarna tot halverwege de jaren 90 nog gebruikt voor bijvoorbeeld opslag, maar toen ook daar een eind aan kwam nam het verval snel toe. Onverlaten roofden de fabriekshallen leeg en staken regelmatig de boel in de brand om makkelijker bij bepaalde waardevolle materialen te kunnen komen.

 

In de herfst van 2012 spreekt de Detroit Free Press met de boze, wanhopige en vermoeide Beatrice Lollar, een 62-jarige vrouw die al tientallen jaren vlakbij de Packard Plant woont. Het complex is haar een doorn in het oog. Ze heeft veel last van de branden die er plaatsvinden en de buurtkinderen die vanaf het dak van de fabriek haar auto met stenen bekogelen. Dat de autoriteiten niks doen om de verwaarlozing een halt toe te roepen, doet haar bloed koken. ‘I’m disgusted. I’m just pissed at the city,’ verklaart Lollar. ‘It’s like they don’t care about this street. Every day I get up and look at it, and I’m just disgusted.’

Als het fabrieksterrein al bijna een kwart eeuw zo goed als leeg staat, trekt eind 2012 ook de laatste huurder weg. Chemical Processing, een bedrijf dat kleine onderdelen voor de auto-industrie maakt, is meer dan 50 jaar in de Packard Plant gevestigd geweest. Van de 85 werknemers die in het midden van de jaren 60 voor de onderneming op het complex werkten, zijn er in 2012 nog maar drie over. De rest is eerder al overgeplaatst naar de nieuwe fabriek van het bedrijf in Madison Heights, een voorstad ten noorden van Detroit. Belangrijkste reden voor de verhuizing is volgens eigenaar Bruce Kafarski de toegenomen onveiligheid. ‘The area seems to find a new level of danger, and as time goes on, when you think it’s hit bottom, it finds a new low,’ zegt hij. ‘It’s like someone is trying to force us out of here.’ Zo is er al meer dan 20 keer koper uit de elektriciteitslijnen gestolen, stond het gebouw naast het pand van Chemical Processing ooit eens drie dagen in de brand en hebben vandalen zoveel gaten in de ramen en het dak veroorzaakt dat er meerdere malen overstromingen zijn geweest. Verder leverden ook wasberen de nodige problemen op. Zo concludeerde Fred Jones, een werknemer van Kafarski, na een analyse van pootafdrukken dat de beesten uit de wc’s van Chemical Processing dronken. De wasberen hebben tevens meerdere malen het alarm doen afgaan en Jones heeft op camerabeelden gezien dat eten en drinken dat werknemers in de koelkast hadden gelegd door de dieren werd gestolen. ‘We live with them; they don’t live with us,’ aldus Jones.

Over twee weken – op zondag 24 februari 2019 – deel 2: Hoop voor de Packard Plant

Meer lezen:
https://www.detroitnews.com/story/news/local/detroit-city/2019/01/23/packard-plant-bridge-collapse/2661276002/

Back To Top